Няколко съвета как да определите цените за вашите каравани или бунгала под наем.
В началото на годината много от нас гледат с надежда към лятото и започват да планират предстоящите почивки. Някои планират семейни почивки за седмица, а други са по-амбициозни и планират да прекарат поне месец около морето. 

От друга страна ентусиазма в ранните записвания среща редица неясноти около предстоящият сезон главно свързани с цените за него. Докато някои собственици на ситуирани каравани по морето вече обявиха цените за сезон 2022, то други все още не са. Някои къмпинги все още не са обявили цените и новите си условия, а други все още не са решили дали ще разрешат даването на каравани под наем.

 

Затова решихме да споделим някои важни съвети, които могат да помогнат на тези от вас, които все още не са решили или финализирали цените си. За нас това ще е 5-то лято, в което даваме каравани под наем и 2-ро, в което развиваме платформата www.karavani.bg. Споделените насоки са на база нашето разбиране и събрания опит през годините.

За начало – кои са всички елементи, които трябва да вземете предвид при ценообразуването*? Често се пропускат някои от тях, което води до по-ниски приходи и други главоболия в хода на сезона.

1. Годишният наем в къмпинга (летен + зимен сезон).
2. Допълнителни сметки (ток, вода, охрана)
3. Подобрения (ново барбекю, нов вентилатор и т.н)
4. Консумативи (нови чаршафи, посуда, домакински неща)
5. Реклама на караваната
6. Почистване и пране след гостите
7. Управление на резервации, плащания и доп. Въпроси
8. Данъци и осчетоводяване

 

Преди да влезем в повече детайли за разходната част ще опишем как смятаме приходната. Обичайно активният сезон е 4 месеца (юни-септември), при някои резервациите започват през май, при други продължават октомври, но това са по-скоро единични случаи.
Реално по наши наблюдения по-скоро може да се смятат общо 90 дни (15 юни – 15 септември). Като тук е хубаво да вземете предвид и процент на запълване, тъй като остават някои дупки между резервациите, отказани в последния момент (за тези ситуации помагаме и ние на клиентите си). Както и да предвидите колко дни да прекарате вие на караваната. Ако от общият брой дни извадим** 10 за ваше ползване и планираме 80% запълване това би означавало, че дните с приходи ще са около 64.

 

Малко повече детайли за всеки един от описаните елементи на разходите и защо е важно да го имате предвид.

Годишен наем в къмпинга
Това е основното и най-голямо перо в категория разходи. Най-често това е фиксирана сума за лятото и зимата, като в някои къмпинги зимният наем е по-скоро паркинг на друго място за караваната. Нужно е да го смятате общо, защото така или иначе нямате доходи през зимния сезон.
За да имате нужната база може да разделите общата сума на броят дни в лятото.

Пример:
– Летен наем – 3000лв
– Зимен наем/паркинг – 400лв
Годишен наем 3400лв. При основа от 64 дни (както сметнахме по-горе) това прави 53лв / вечер.

 

Допълнителни сметки
В повечето къмпинги сметките за ток и вода са вече отделни, при някои все още са включени в наема. Може да ги сметнете на база предните години или ако сте за първа да питате съседите в какъв диапазон са били. Като имате общата сума за лятото може да я увеличите с поне 40-50%. Токът в къмпингите е индустриален, а цената му се увеличи драстично от миналото лято.
Не би било много удачно да изкате допълнителна такса от клиентите за използвания ток, затова би следвало това да влезе като обща сума за целият сезон.

 

Подобрения

Всяка година има неща, които би трябвало да се подменят с по-нови, да се боядиса тук там, да се смени някоя дъска. Ние се опитваме всяка година да правим по едно малко подобрение, като най-често е нов електроуред, още цветя или нещо, което на нас ни се иска да имаме като сме си нагости.
Най-лесно е да определите бюджет за подобрения в началото на сезона и да решите в какво да ги инвестирате.

Консуматив

Едно от нещата, които често остават извън сметките за всички разходи. Когато бъдат събрани за целият сезон всички разходи за торбички, дървени въглища, препарати за почистване и т.н понякога се оказва, че са повече отколкото сме си мислили. Тук може да включите и разходите за нови чаршафи, запълване на липсващата посуда и други.

консумативи за каравани

Реклама на караваната
Повечето хора залагат, че щом качат обява за караваната си под наем и тя ще се запълни предвид голямото търсене и няма да има нужда от допълнителна инвестиция от тяхна страна.
В някои случаи това наистина се случва, но предвид увеличаващото се (поне с 30-40%) предлагане всяка година това се случва все по-рядко. Най-често избягването на разходите за реклама води до липса на резервации в по-слабите периоди, генерално по-къси почивки, невъзможност за запълване на отказани в последния момент резервации.
Тази година освен стандартният пакет с представяне на караваната в сайта ни сме планирали и отделни рекламни пакети, които ще могат да ви помогнат да увеличите оптимално запълването на свободните си дати.

 

Почистване и пране

почистване и пране на каравана


Това е един от най-трудните елементи в обслужването на караваната. Някои все още го правят сами, но времето, което отнема в повечето случаи “изяжда” твърде голяма част от приходите. Трудно се намират хора в района, на които може да се разчита всеки път и това създава много трудности.
Затова още предната година започнахме да предлагаме такава услуга с допълнителна отстъпка за нашите партньори. Така можете да калкулирате конкретна сума за чистене, която да имате предвид при ценообразуването.

 

Управление на резервации

управление на резервации

Основната причина поради която голяма част от собствениците все още се грижат сами за това е факта, че не са сметнали колко време отнема целият процес. Това е и една от основните причини да създадем karavani.bg – защото искаме да предлагаме качествена услуга, но управлението на няколко каравани е изключително нерентабилно. За някои резервации се наобходими по 4-5 обаждания / десетки съпбщения, често има проблеми с плащанията и още куп разминавания. Ако все още планирате да се грижите за това просто започнете да смятате колко време ви отнема целия процес и колко би струвал за целия сезон ако заложите базова часова ставка от 20-30лв/час.
Ако искате да оптимизирате процеса и да не отделяте излишно време – ние сме насреща. Все повече собственици ни се доверяват за целият сезон и оставят целият процес по управление на резервациите в наши ръце.

 

Данъци и осчетоводяване
Позволявам си да засегнем и тази тема “табу”, от която всички бягат като дявол от тамян. Всъщност тя си има своето решение и сметката не е толкова плашеща. Ако освен приходите осчетоводите и всички направени в хода на сезона разходи (вкл. наемите) то данъкът, който трябва да платите към държавата няма да е толкова голям. Има известни специфики предвид липсата на ясна уредба за даването на каравана под наем за нощувки, но при нужда можем да ви съдействаме с връзката с подходящ счетоводител.
Определено изисква допълнително внимание и ресурси, но ние предпочитаме да го отделим и да плащаме всичко дължимо към държавата. В крайна сметка всички се възползваме от благата, които ни предоставя. И най-малкото нещо, което можем да направим е да плащаме необходимите данъци за това.

 

Ние от karavani.bg с радост ще ви съдействаме да превърнем вашите идеи в реалност. Ще се погрижим за рекламата, управлението, почистването и какво ли още не. Очаквайте пълните условия и услугите, които предлагаме съвсем скоро в нашия сайт.

 

Може да се свържете с нас чрез формата по- долу и да зададете своя конкретен въпрос, казус. Ще се свържем с вас в най- кратък срок.

 

*В примера разглеждаме сценарии, в които вашата каравана е вече оперираща и не е нужно да се изгражда нещо наново.

** Има различни начини за смятане на този разход. Някои предпочитат да отделят сума, която да оставят във “Фонд каравана”, други по-скоро го пропускат.

 

Nick
Author: Nick

Здравейте,
как можем да ви помогнем?